Avishai Cohen en Yonathan Avishai speelden woensdag 11 december in een uitverkocht LantarenVenster te Rotterdam. Vanaf het moment dat trompettist Cohen zich opstelde op het podium en pianist Avishai plaatsnam achter de vleugel tot en met de toegift, anderhalf uur later, luisterde het publiek aandachtig naar het spannende samenspel van de twee aan elkaar gewaagde musici. ‘Voor mij is het elke keer een verrassing waarmee Yonathan begint,’ aldus Avishai Cohen. Naast eigen werk speelde het duo composities van John Coltrane, Ornette Coleman en Duke Ellington. Van stijlbreuken was geen sprake, alle stukken kregen de glans van de Cohen & Avishai-magie. Ze kennen hun klassiekers en het American Songbook is onderdeel van hun muzikale bagage, maar op een subtiele manier geven ze er hun eigen draai aan. Yonathan Avishai kan met een vederlicht gespeelde baslijn een swingend ritme suggereren, terwijl hij met zijn rechterhand verschuivingen aanbrengt, waarmee hij de muzikale patronen bijna ongemerkt verandert en van nieuwe accenten voorziet.

Concert
Het concert

Cohen laat zijn trompet feestelijk schetteren, maar hij kan ook prachtig ingetogen improviseren met een demper op zijn instrument. Cohen en Avishai spelen al 29 jaar samen, maar als je even de andere bezoekers vergeet, lijkt het alsof twee jonge muziekvrienden op een zolderkamer puur voor hun plezier jazzstandards naar hun hand zetten. Naar eigen zeggen hebben ze hun kinderlijke muzikale verwondering niet verloren en dat is goed te horen. Het publiek mocht woensdagavond raden naar een stuk dat inderdaad bekend klonk. Tijdens het dalende middenstuk viel alles op zijn plek: Stevie Wonder’s ‘Sir Duke’. Een eerbetoon aan Duke Ellington, inderdaad.  Het laatste nummer was het ontroerende slaapliedje ‘Shir Eres’ van de Israëlische componist Sasha Argov. LanterenVenster: mogen de volgende keer, de achterlampen minder fel de zaal inschijnen?  Dank u.