The Russian Album

Arthur (24) en Lucas (28) Jussen zijn van mening dat deze donkere tijden wel wat kleur kunnen gebruiken. De pianospelende broers presenteren daarom hun veelkleurige Russian Album met Russische pianomuziek uit grofweg de eerste helft van de twintigste eeuw. De gebroeders Jussen bevinden zich tijdens ons Zoom-gesprek in hun ouderlijke woning. Daar staan twee vleugels tot hun beschikking en moeder is lief genoeg om een extra was te draaien.

Hoe hebben jullie je voorbereid voor dit Russische album?

Arthur: ‘Sergei Rachmaninov is romantiek ten top, dat moet je echt romantisch spelen. We verdiepen ons in zo’n periode, we beluisteren veel muziek van anderen, maar onze ideeën ontstaan vooral door zelf te spelen. Dat doen we al heel lang en op die manier vormen we ons een beeld van hoe de muziek uitgevoerd moet worden.’

White, Red and Blue

‘Wit, rood en blauw’

Wat maakt Russische muziek anders dan muziek uit andere landen?

Arthur: ‘Bij Rachmaninov hoor je heimwee en verlangen naar iets dat niet binnen handbereik ligt. Het werk van Dmitri Sjostakovitsj associëren we met angst en onderdrukking, zelfs als de muziek vrolijk klinkt. Hij had voortdurend het gevoel dat de staat hem controleerde en over zijn schouder meekeek. En dan heb je nog de dansbare muziek van Igor Stravinsky, waarbij we vooral aan zijn revolutionaire balletten moeten denken.’

De albumcover waarin het schilderij ‘Kleurenstudie, Vierkanten met concentrische cirkels’ van Wassily Kandinsky is verwerkt, sluit goed aan bij deze muziek. Was het jullie eigen idee om die kleuren in jullie kostuums terug te laten komen?

Arthur: ‘Voor sommige muzikanten geldt dit misschien minder, maar wij vinden het maken van een mooie cover belangrijk. We wilden graag iets doen met dit werk van Kandinsky, een tijdgenoot van de gespeelde componisten. Het schilderij kennen we van een kunstboek dat bij ons thuis altijd op de piano lag. Onze vaste kledingontwerper Peter George d’Angelino Tap ging met het idee aan de slag. We moesten precies voor de afbeelding gaan staan zodat het beeld klopte. Het was een samenwerkingsproject waarin ook fotograaf Sanja Marušić een belangrijke rol vervulde.’

Blue, Red and Yellow

‘Blauw, rood en geel’

Het album sluit af met de minst bekende componist Anton Arensky.

Lucas: ‘Deze twee korte stukken hebben we al vaak gespeeld als toegift. Een album mag niet te eentonig worden. Stravinsky maakte zware, complexe muziek en Sjostakovitsj heeft ook iets donkers en geheimzinnigs. Daarom wilden we graag afsluiten met iets lichts en zoets zodat het album op een prettige manier eindigt. Eigenlijk kun je deze twee stukken beschouwen als bonustracks. Dit album representeert waar wij voor staan en we vinden het zeker fijn om Rachmaninov en Stravinsky te spelen, maar Arensky hoort er ook bij.’

Zijn jullie van plan deze muziek in Rusland te gaan spelen?  

Lucas: ‘Die vraag zal vast nog wel komen. Het wordt dan wel een beladen concert, want de Russen hebben een sterke mening over hoe hun muziek gespeeld moet worden. Russen leren de muziek van hun land al op jonge leeftijd kennen. Mocht het zover komen dat wij daar mogen optreden, zorgen we dat we voor 150 procent zijn voorbereid. Zodat de Russen zullen zeggen: ook al zijn we het er niet mee eens, de Jussens hebben het wel goed gespeeld!’

About: The Russian Album

Arthur & Lucas Jussen – Deutsche Grammophon 

Arensky: Suite No. 1, Op. 15 – II. Valse:

Foto van Johan Bakker

Johan Bakker

Music is the leitmotiv in Johan Bakker’s life. He was introduced to Debussy’s piano compositions before he was even born, and as a toddler he preferred singing songs to playing with toy cars. During a period of illness.. Read the full biography