Boek recensies

Eva Cassidy vermeed de spotlights. De Amerikaanse zangeres voelde zich nooit op haar gemak tijdens live optredens en ze genoot vooral van het werken in de studio. Eva was verlegen, introvert, zelfkritisch, melancholisch en ze bracht een groot deel van haar leven piekerend door. ‘Ik hoef niet beroemd te worden,’ meende ze. Het is dan ook geen wonder dat ze dat tijdens haar leven niet werd. Eva’s grootvader Karl kwam uit het Duitse kuuroord Bad Kreuznach, waar zijn dochter een Amerikaanse soldaat leerde kennen (diens neef, acteur Henry Gibson speelde een Nazi-leider in The Blues Brothers). Eva Cassidy werd geboren in 1963 in Washington DC. Voor de geautoriseerde biografie ‘Eva Cassidy Songbird’ organiseerde de familie advocaat alle interviews. Het boek was vooral bedoeld om een positief imago van Eva te schetsen, niet veel meer dan een PR actie. ‘Behind the Rainbow’ beweert daarentegen een onderzoekende en informerende biografie te zijn en dat is het zeker. De Nederlandse journalist Johan Bakker nam de taak op zich; hij interviewde Eva’s vrienden, collega’s en familie en hij beschrijft Eva’s korte carrière als uitvoerend musicus en haar postume roem. Het verhaal achter de stem – een aangrijpend verslag en niet alleen voor Eva Cassidy liefhebbers!

Folk-World (Home of European Music)

Johan Bakker brengt Eva terug in de spotlights waar ze thuishoort. De scènes die bepalend waren voor Eva zijn levendig neergezet: van haar eerste optreden waar ze de microfoon omvergooide tot het laatste waar ze de harten brak van haar trouwe fans. Het boek bevat song-informatie en foto’s die nergens anders verkrijgbaar zijn en is een ‘must-have’ voor wie ervaren heeft hoe ‘de engelen in de hemel klinken’. Het boek is niet omvangrijk – minder dan tweehonderd bladzijden – net als haar leven – slechts 33 jaar werd ze. Niet de kwantiteit, maar de kwaliteit telt in dit geval.

Randall Peterson – Amazon.com

Bakker laveert handig tussen de met elkaar ruziënde familie en voormalige bandleden en begeleiders en presenteert een prettig leesbaar, chronologisch opgebouwd werk waarin oorsprong (ouders) en verloop van Cassidy’s eigenwijze, creatieve (ze tekende, schilderde en maakte ook kralenkettingen), introverte en perfectionistische (net als Nick Drake), zelfrespectloze (bindingsangst, depressies), humoristische, maar vooral spirituele en daarom nooit tot compromissen geneigde aard en haar met horten en stoten verlopende zangcarrière prima uit de verf komen. (NBD – Biblion, december 2012)

J. Hodenius – NBD | Biblion

Het bijzondere verhaal wordt door de Nederlandse journalist Johan Bakker meeslepend verteld. Hij schetst de gevoeligheden waarmee hij geconfronteerd werd toen hij de betrokkenen benaderde, maar uiteraard ook uitgebreid het leven en werken van deze bijzondere zangeres. Vanwege Cassidy’s vroege dood, het onbegrip dat haar deel was en de nabestaanden die het met elkaar aan de stok kregen is het een relaas dat droevig stemt. (Revolver’s Lust For Life, januari / februari 2013)

Robert Haagsma – Revolver’s Lust for Life

“Behind the Rainbow”, de biografie van Eva geschreven door Johan Bakker in het Engels, kwam eerder dit jaar uit in Engeland en werd gelijk groot door de media opgepakt. Johan won er de The People´s Book Prize mee. Voor zover bekend is het de eerste keer dat een Nederlandse auteur een Britse boekenprijs wint. Kopers van dit boek raad ik ook de Nederlandse versie aan omdat het wezenlijk verschilt van de Engelse.

Het nieuwe boek telt 50 pagina’s extra waarin Johan uitvoerig vertelt over zijn zoektocht naar persoonlijke informatie over Eva. Die extra hoofdstukken lezen als een spannende roman. Ook heeft Johan enkele hoofdstukken aangepast of herschreven waardoor het boek een literair tintje kreeg. Johan Bakker neemt de lezer aan zijn hand mee door Amerika. Zonder de feiten geweld aan te doen tovert hij de sfeerbeelden op ons netvlies van de plekken waar Eva is opgegroeid en heeft gewerkt. Hij laat ons kennis maken met haar vrienden en familieleden en met de unieke talenten van Eva die we nauwelijks kennen.

Het boek, dat leest als een trein, is niet alleen een must voor de fans van Eva Cassidy. Wie iets meer wil weten over de hobbels die een journalist moet nemen om door te dringen tot de bron komt volledig aan zijn trekken. Daarnaast geeft Johan ons een kijkje in de schimmige wereld van de Amerikaanse muziekindustrie.

Ko van Dijk – Ko van Dijk Vertelt

´Johan Bakker heeft met Eva Cassidy, De biografie een buitengewoon aangrijpend boek geschreven. Een absolute aanrader’

Palmen – Biografieportaal

Behind the Rainbow, de gedegen biografie van Eva Cassidy die Johan Bakker schreef, heeft gisteravond de People’s Book Prize gewonnen in de categorie non-fictie tijdens een ceremonie in Londen.

Greg Johnson – Musicroom.com

‘Een bewonderenswaardige prestatie,’ concludeert Tjerk Lammers in Revolver’s Lust For Life Magazine (mei 2012)

Revolver’s Lust For Life Magazine

Voor Eva Cassidy ging het altijd om de muziek. Dat was haar geloof, waar ook gospels en Psalm 23 inpasten. Vijftien jaar na haar dood zijn de weiden op diverse manieren grazig. Johan Bakker schreef haar biografie, waarin degelijkheid ontroert (23 maart 2012).

Herman Veenhof – Nederlands Dagblad

“Geweldig boek over een geweldige zangeres”

“Johans boek fascineert net zo als Eva’s stem”